Flaga Wielkiej Brytanii Flaga Polski
Logo youtube Logo facebook Logo twitter Logo pinterest

BLOG

NEWSLETTER

Pn Nieczynne | Wt/Czw/Pt 10-17 | Śr 11-19 | Sb 12-18 | Nd 12-17

Od źródeł do inspiracji. Motywy etniczne w polskim wzornictwie

Plakat do wystawy o Pekinie

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie od 10 lipca do 16 września 2015 roku pokaże wyjątkową wystawę.

Będzie prezentowana w jednym z trzech najważniejszych muzeów w Chinach – w Chińskim Narodowym Muzeum Sztuki (NAMOC) w Pekinie. Wystawa „Od źródeł do inspiracji. Motywy etniczne w polskim wzornictwie” to największe przedsięwzięcie wystawiennicze naszego muzeum od wielu lat. W trzech obszernych salach o powierzchni 900 m² przedstawimy nasze najcenniejsze zbiory: galerię strojów ludowych, niezwykłą kolekcję makiet tańców ludowych oraz instrumentów. Ważną  częścią wystawy będą najciekawsze współczesne obiekty polskich projektantów inspirowane sztuką ludową.

 

Wystawie towarzyszy bogato ilustrowane wydawnictwo elektroniczne zawierające artykuły poświęcone historii polskich obiektów etnograficznych prezentowanych w Pekinie, a także teksty przybliżające chińskiemu odbiorcy zjawisko odwoływania się do źródeł polskiej sztuki ludowej we współczesnym designie.

Zespół kuratorski jest już w Pekinie i czuwa nad instalacją wystawy. Jej uroczyste otwarcie, w którym ma wziąć udział kilkaset osób, odbędzie się 10 lipca.

Już wkrótce na naszej stronie zamieścimy obszerną relację z tego wydarzenia.

Wystawa:  „Od źródeł do inspiracji. Motywy etniczne w polskim wzornictwie”

Kiedy: 10.07.-16.09.2015

Gdzie: Chińskie Narodowe Muzeum Sztuki (NAMOC) w Pekinie

Organizatorzy: Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Chińskie Narodowe Muzeum Sztuki (NAMOC) w Pekinie

 

Wystawa została dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Mazowieckiego.

 

Wystawa przybliża zjawisko odwoływania się do źródeł określanych jako polska kultura ludowa. Jego różne odsłony są nieustannie obecne we wzornictwie, modzie, grafice i wielu innych dziedzinach. Dla niektórych artystów to wciąż aktualna przestrzeń społeczno-kulturowa, realny i namacalny przekaz minionych pokoleń, który można poznawać w nieprzetworzonej postaci. Dla innych jest to przestrzeń imaginacyjna, symbol, cytat funkcjonujący we współczesnej kulturze. Dwojakie podejście do „źródła” miało wpływ na podział przestrzeni wystawy.

W pierwszej części zaprezentowano galerię strojów ludowych typowych dla najważniejszych regionów polski. Ubiory te powstały i były używane w ramach tradycyjnych kultur regionalnych. Ze strojami ludowymi harmonijnie korespondują makiety tańca, wykonane specjalnie na „Międzynarodową Wystawę Tańców Ludowych”, będącą częścią wystawy „Sztuka i Technika”, która odbyła się w  Paryżu w 1937 roku. Makiety przedstawiające zminiaturyzowane grupy ludzkich postaci w tanecznym ruchu, są wyobrażeniem sposobów uświetniania dorocznych oraz rodzinnych obyczajów.

Taniec ludowy był nierozerwalnie związany z muzyką, która wykonywana była przez wiejskich uzdolnionych, ale nieszkolonych artystów. Na wystawie zaprezentowano więc najciekawsze przykłady wiejskiego instrumentarium.

Druga część wystawy odnosi się do współczesnych inspiracji polską kulturą ludową. Ukazuje różnorodność dróg, którymi podążają artyści czerpiąc z kultur regionalnych. We współczesnych inspiracjach tradycją polskiej wsi można odnaleźć dwa główne nurty. Odniesienia do historycznych, zastygłych  form – typowych dla sztuki i ornamentyki ludowej oraz inspiracje techniką, materiałem i sposobem wykonania. Tym, co cechuje projekty i przedmioty twórców działających w obszarze tych dwóch nurtów, jest ich zróżnicowanie w podejściu do artystycznej drogi – od inspiracji do realizacji. Dla jednych ową inspiracją stają się gotowe wyroby, inni sięgają do źródeł kultur regionalnych, poszukują kontaktu z rzemieślnikami, chcąc podglądać tradycyjne technologie wytwarzania przedmiotów. Wśród reprezentacji przedmiotów zgromadzonych na wystawie znalazły się sztuka użytkowa, meble, naczynia, biżuteria, grafiki i ubrania współczesnych projektantów.

Punktem odniesienia do obiektów prezentowanych na wystawie jest teraźniejszość. Przedmioty te niosą w sobie informacje o współczesnym polskim społeczeństwie pierwszych dekad XXI wieku, jego potrzebach, wyobrażeniach o własnej historii i tożsamości, o tym jak chcemy przedstawiać siebie innym.

 

autor: Patryk Pawlaczyk

Copyright © 2015 Ethnomuseum.
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
tel. (22) 827 76 41 do 46 wew. 253

Logo RPO
Logo BIP