Logo youtube
Logo facebook
Logo twitter
Logo pinterest

BLOG

NEWSLETTER

Pn Nieczynne | Wt/Czw/Pt 10-17 | Śr 11-19 | Sb 10-18 | Nd 12-17

IMAGING KOREA - Poza ludźmi, krainą i czasem

01.12.2016 – 30.01.2017

 

Prezentowane na wystawie fotografie są owocem pracy siedmiu uznanych mistrzów fotografii.

Przedstawiają różne oblicza Korei: są zarówno rzetelnym zapisem życia w tym kraju, jak i obrazują jego piękno. Prace te są szansą na kontakt z dokumentacyjnym i artystycznym obliczem sztuki fotografii.

 

Jak sugeruje podtytuł – „Poza ludźmi, krainą i czasem” – fotografie przedstawiają złożony obraz tego państwa. Zwiedzający mają okazję spojrzeć w przeszłość Korei, zobaczyć jej dynamiczną teraźniejszość, a także wejrzeć w to, co oferuje przyszłość. Zdjęcia ukazują współczesny kraj oraz Koreę rozumianą jako duchowy dom Koreańczyków.

 

Miejsce: I piętro

Ołtarz na Dzień Zmarłych

Ołtarz jest jednym z podstawowych elementów obchodów Dnia Zmarłych w Meksyku. Oprócz tradycyjnych czaszek z cukru, napitku i pożywienia, mogą się na nim znaleźć także przedmioty, które były drogie zmarłym za życia. Ścieżki usypane z kwiatów i ziaren mają naprowadzać ich na drogę wiodącą do ołtarza, na którym oczekuje na nich uczta. Tegoroczny ołtarz stanowi połączenie tradycji meksykańskiej z elementami kultury polskiej.

 

Miejsce: II piętro

Futbolove Historie

Futbolove Historie | 10 czerwca – 30 października 2016 roku |

 

To opowieść o fenomenie futbolowej pasji i kibicowaniu jako żywej kulturze. Obecna wystawa „Czas Świętowania” przeobraża się w świątynię sportu i wypełnia niepowtarzalnymi eksponatami z największej w Polsce kolekcji legendy dziennikarstwa sportowego – Stefana Szczepłka.

 

Futbol jest wszędzie!

Miejsce: I piętro

PUSZTA - WĘGIERSKI BEZKRES

Puszta – węgierski bezkres I 6 – 27 września 2016

 

Puszta Hortobágy to kraina leżąca na północnym wschodzie Węgier. Jej bogactwem jest przyroda oraz historia i wyjątkowy folklor jej mieszkańców związanych z tradycyjnym pasterstwem. Jest największym w środkowej Europie obszarem stepu. Ogromna, otwarta przestrzeń z licznymi strumieniami i podmokłymi łąkami stanowi raj dla ptaków. Puszta to także ludzie i piękno tradycyjnej, kultywowanej przez wieki, kultury pasterskiej. Puszta ma dla Węgrów wymiar niemal transcendentalny jako miejsce wybrane na ojczyznę przez pierwszych, przybyłych tu z Azji, Madziarów, oddaje ducha i charakter narodu. Jest ważnym elementem kultury – inspiracją dla poetów i pisarzy, a także malarzy i filmowców. Wystawa prezentująca tę wspaniałą krainę jest efektem współpracy polskich i węgierskich muzeów.

 

Miejsce: Hol II piętra

SZARA STREFA SZTUKI

SZARA STREFA SZTUKI  - polscy twórcy art brut 15 lipca – 18 września 2016

 

Art brut to szara strefa sztuki. Mimo że istnieje poza tym, co widoczne i oficjalne, znacząco wpływa na artystyczne kierunki, mody i tendencje, zaś artystów-akademików stymuluje do poszukiwań i przekraczania estetycznych barier. Wierzymy, że dzięki zgromadzonym na wystawie SZARA STREFA SZTUKI. Polscy twórcy art brut fascynującym dziełom z zakresu malarstwa, rysunku i rzeźby widz będzie mógł porzucić rutynę patrzenia i kulturowe nawyki konwencjonalnej percepcji, a tym samym odbyć podróż po nieznanych zakamarkach wyobraźni oraz mrocznych i tajemniczych ścieżkach emocji. Na wystawie zobaczymy prace 31 twórców art brut, tych najwybitniejszych, jak Maria Wnęk czy Edmund Monsiel, ale i tych mniej znanych, którzy warci są szerszej popularyzacji.

 

Szukam Raju. Wycinanki Moniki Krajewskiej

15 marca – 15 września

W tradycyjnej sztuce żydowskiej – dekoracji synagog, haftach obrzędowych, rzeźbie nagrobnej i wycinankach – tekst splata się z obrazem: symbolem lub ornamentem. Ta subtelna gra obrazu i słowa inspiruje Monikę Krajewską, dla której czasem werset z modlitwy, Tory, błogosławieństw, a kiedy indziej „obraz pod powiekami” są punktem wyjścia do poszukiwań.

 

Patrz sosna tutaj ma igły sosnowe

Tu trawa ze zwyczajnej trawy

...

ale ciągnie nad lasem

klucz hebrajskich liter”

Jerzy Ficowski „Próba czasu”

 

Miejsce: Hol I piętra

Czytaj Więcej

Plakat do wystawy Wokół Stołu

WOKÓŁ STOŁU

Wystawa Wokół stołu prezentuje szerokie społeczno-kulturowe i historyczne  znaczenie stołu jako symbolu i jednocześnie realny kształt doświadczania wspólnoty domowego ogniska, pracy, świętowania, gościnności i zabawy.

W części dotyczącej codzienności prezentujemy stoły, przedmioty domowego użytku, meble kuchenne oraz obiekty związane z  nauką i pracą wykonywaną dawniej w podziale na zajęcia kobiece (np. szycie) i męskie (warsztaty: szewski, fajczarski oraz do strojenia i wyrobu harmonii).

W części związanej ze świętami religijnymi i rodzinnymi można zobaczyć akcesoria do przygotowania tych wydarzeń, m.in.: ozdoby, naczynia i formy do wypieków. Atmosferę wesela przywołujemy, prezentując m.in. instrumenty, elementy stroju i pamiątkowe monidła.

Wystawę uzupełniają grafiki, zdjęcia, kartki pocztowe oraz ruchoma rzeźba przedstawiająca wesele łowickie; uwagę zwraca też duży fotos przedstawiający święty kąt. Odpowiednie wycinanki i obrazy prezentujące sceny przy stole, są  uzupełnieniem całej przestrzeni. Na wystawie podkreślamy związek chleba ze stołem – pieczywo jest obecne w codziennym życiu człowieka, pełni też ważną funkcję obrzędową jako konieczny element wielu świąt. Zabawa przy specjalnie zaprojektowanym stole, doświadczenie wspólnoty wspomnień to wartości również obecne na wystawie.

 

Wystawa „Z kurpiowskich borów – pasje Adama Chętnika”

14 kwietnia -21 sierpnia

 

Wystawa „Z kurpiowskich borów – pasje Adama Chętnika”

Wystawa ma charakter biograficzny, a daty graniczne życia Adama Chętnika (1885-1967) wyznaczają jednocześnie ramy chronologiczne wystawy. Ekspozycję podzielono na kilka bloków tematycznych. Wybrane zdjęcia, dokumenty i przedmioty wzbogacone cytatami z autobiografii, ukazują rożne sfery życia i działalności bohatera wystawy.

Adam Chętnik (1885-1967), ceniony etnograf i muzealnik, publicysta, utalentowany muzyk-amator, propagator Kurpiów, znany jest przede wszystkim jako założyciel Muzeum Kurpiowskiego w Nowogrodzie (1927 ) i Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży (1948).

 

 

Plakat do wystawy Dead Sea

Dead Sea - Opowieści o pozorności śmierci

19 kwietnia - 10 czerwca

 

Wystawa to próba zrozumienia stanu między brakiem życia a troską o nie, naturalnością Morza Martwego, a jego wielowiekowymi kulturowymi pokładami. Spór między spękaną słońcem ziemią, a nawadniającym cywilizację dziejowym napięciem. Najniżej położone miejsce na ziemi staje się metaforą między narodzinami a śmiercią, początkiem i końcem. Wyprawy Waldemara Zdrojewskiego, które odbył nad Morze Martwe w ciągu ostatnich siedmiu lat skłoniły go do wielu refleksji i pytań.

Miejsce: I piętro

Plakat do wystawy Śladami Pisanek

Śladami pisanek

9 marca  - 3 kwietnia

Bułgarski Instytut Kultury prezentuje projekt badawczy realizowany przez dwoje pasjonatów: dr Petara Ruseva i Dianę Rusevą oraz dwoje etnologów: prof. Svetlę Rakshievą z Instytutu Etnologii i Folklorystyki Bułgarskiej Akademii Nauk i Georgi Kumanova – kuratora Muzeum Historycznego w Welingradzie. Odbywane na przestrzeni kilku lat podróże „śladami pisanek” obejmowały: Węgry, Rumunię, Ukrainę, Polskę, Słowację, Czechy, Chorwację, Serbię oraz oczywiście Bułgarię.

Na niewielką ekspozycję składają się plansze z fotografiami, na których autorzy udokumentowali swoją wyprawę, starając się  uchwycić atmosferę odwiedzanych miejsc oraz pisanki pochodzące z największej w Bułgarii kolekcji, zebranej przez Muzeum Historyczne w Welingradzie oraz ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

 

Wernisaż wystawy: 8 marca (wtorek), godz. 18.00

Plakat do wystawy Saamowie

Opowieści z krainy Saamów

18 lutego – 30 marca

Opowieści z krainy Saamów

 

Minął już okres świąteczny, zapominamy więc powoli o Laponii, „ojczyźnie Świętego Mikołaja”. Jak wielu z nas wie jednak, że rdzenni mieszkańcy tej krainy sami wolą nie mówić o sobie „Lapończycy”, a Saamowie? Kto pamięta, że zamieszkują oni tereny należące aż do czterech państw: Norwegii, Finlandii, Szwecji i Rosji? Jak wyglądać może mitologia kultury, która trwa pośród dziewiczej natury i przez sześć miesięcy w roku ogląda nie słońce, a zorzę polarną?

 

Czytaj Więcej

Plakat do wystawy o Pszczelarstwie

Bartnicy europejscy. Spotkania Krzysztofa Hejke

Wystawa autorstwa Krzysztofa Hejke ożywia zapomniane rzemiosło, jakim było bartnictwo, umożliwiając nam spotkanie ze współczesnymi bartnikami, którzy wbrew przeciwnościom losu zachowali swoje tradycje. Opowiada też o renesansie zainteresowania bartnictwem i o jego młodych pasjonatach, uprawiających tak zwane neobartnictwo. Wystawa przeznaczona jest dla wszystkich, którym nie obce są sprawy pszczół!

 

Miejsce: II piętro

 

Plakat do wystawy Estońskich Rękawiczek

Kolory zimy: rękawiczki z Estonii

Ekspozycję „Kolory zimy: rękawiczki z Estonii” można obejrzeć w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Jej współorganizatorem jest Ambasada Republiki Estońskiej w Warszawie. Ekspozycja powstała w ramach wystawy „Czas świętowania w kulturach Polski i Europy".

 

19 stycznia – 29 lutego

 

Plakat do wystawy Tomasza Tomaszewskiego

Tomasz Tomaszewski - To co trwałe. Górale, tradycja i wiara

15 stycznia – 14 lutego

Wystawa fotografii Tomasza Tomaszewskiego „To co trwałe. Górale, tradycja i wiara”

Wystawa dotyczący intrygującego fenomenu, jakim jest „góralszczyzna” – w fotograficznych obrazach Tomasza Tomaszewskiego oraz w słownym ujęciu Grzegorza Kapli.

 

Tomasz Tomaszewski jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, agencji Visum Archiv w Hamburgu, agencji National Geographic Creative w Waszyngtonie oraz American Society of Media Photographers. Zajmuje się fotografią prasową, publikuje swoje zdjęcia w najważniejszych pismach polskich i wielu zagranicznych. Wydał kilka książek autorskich, swoimi pracami ilustrował kilkanaście prac zbiorowych. Jest autorem wielu wystaw indywidualnych w Polsce i na świecie, a także laureatem krajowych oraz międzynarodowych nagród fotograficznych. Od dwudziestu ośmiu lat współpracuje z magazynem „National Geographic”.

 

Miejsce: parter

Plakat do wystawy Architektura siódmego dnia

Architektura VII Dnia: Podsumowanie Pół Wieku Posoborowej Architektury

3 grudnia – 28 lutego 2016

 

Architektura kościołów budowanych w Polsce od lat 60. jest zjawiskiem niezwykle różnorodnym i zaskakującym inwencją. Architektura Siódmego Dnia, w takiej formie mogła powstać jedynie w powojennej Polsce. Uformowały ją bowiem absolutnie niepowtarzalne historyczne okoliczności. Wypadki zarówno globalne – II Sobór Watykański – jak i lokalne – specyficzna, niedookreślona pozycja Kościoła w komunistycznej Polsce – stworzyły architekturze warunki rozwoju wbrew wszelkim istniejącym szablonom. Celem wystawy jest przedstawienie tego imponującego dorobku i postawienie akcentu na najbardziej charakterystyczne ze wszystkich tysięcy obiektów.

 

Kuratorzy projektu: Kuba Snopek, Iza Cichońska

Koordynacja: Ela Petruk

Projekt „Architektura Siódmego Dnia: Podsumowanie Pół Wieku Posoborowej Architektury” jest realizowany przez Fundację Nowej Kultury Bęc Zmiana dzięki dotacji od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Plakat do wystawy Alfabet Gruziński

Alfabet gruziński. Żywa kultura trzech systemów pisowni alfabetu gruzińskiego

Alfabet gruziński. Żywa kultura trzech systemów pisowni alfabetu gruzińskiego

 

Alfabet gruziński jest jedyny w swoim rodzaju ze względu na dawne pochodzenie, różnorodność, bogatą tradycję i oryginalny wygląd. W języku gruzińskim funkcjonują trzy systemy zapisu – asomtawruli, nuscha–chucuri i mchedruli. Mają one różne funkcje kulturowe i społeczne. Obecnie dominujące znaczenie ma system mchedruli, podczas gdy pozostałe wykorzystywane są w celach religijnych i naukowych. Jest to zupełnie wyjątkowa sytuacja współistnienia trzech systemów zapisu. Na wystawie pokażemy także tradycyjne stroje gruzińskie oraz współczesną biżuterię wykonaną techniką mikromozaiki.

 

Plakat do wystawy Błękitne miraże

Błękitne Miraże. Świat Tuaregów w malarstwie Rissa Ixa i zbiorach Adama Rybińskiego

Wystawa będzie prezentować obrazy tuareskiego malarza Rissa Ixa, który obok tematów z życia codziennego porusza również kwestie związane z historią, polityką czy ochroną środowiska. Na szczególną uwagę zasługują obrazy przedstawiające modę plemienia jak i projekty strojów autorstwa Rissa Ixa. Jego twórczość zostanie zilustrowana kolekcją Adama Rybińskiego, który jest znawcą błękitnych ludzi Sahary, jak mówi się o Tuaregach. W jego zbiorach można podziwiać m.in. broń i biżuterię uprząż konną i wielbłądzią. Ponadto interesującym komentarzem będą zdjęcia autorstwa Adama Rybińskiego, które wykonał przez pięćdziesiąt lat badań na Saharze.

 

Poniżej znajduje się audycja na temat tej wystawy produkowana przez Fundację "Otwórz się" w ramach projektu "Poznaj Podkasting"

Plakat do wystawy Marka Leszczyńskiego

Marek Leszczyński. Malarstwo

Wystawa prac artysty związanego z Południowym Podlasiem. W kręgu zainteresowań Marka Leszczyńskiego pozostaje szeroko rozumiana kultura ludowa i popularna. Równie często sięga on po tematy religijne, jak i po motywy powszechnie uważane za kicz.

Na wystawie zobaczymy prace powstałe po 2000 roku: „Stroje ludowe”, „Rykowiska”, „Metamorfozy”, „Sacrum”, „Portrety”, „Uczty”
i obszerny cykl muzyczny.

 

Poniżej znajduje się audycja na temat tej wystawy produkowana przez Fundację "Otwórz się" w ramach projektu "Poznaj Podkasting"

Plakat do wystawy Chiński Drzeworyt

Chiński Drzeworyt Noworoczny z Prowincji Shandong

Korzenie drzeworytów noworocznych z Shandong tkwią głęboko w bogatej kulturze ludowej i są przepiękną demonstracją bogatej miejscowej kultury, zwyczajów i ducha. To skarb sztuki tradycyjnej z Shandong. Yangjiabu znajduje się we wschodniej części miasta Weifang. Tamtejsze drzeworyty noworoczne są bardzo znane w Chinach i zwykle przedstawiają tematy związane z ideałami, ludźmi, zwyczajami i życiem codziennym. Kompozycje są symetryczne, ze statycznymi modelami i prostymi, płynnymi liniami. Drzeworyty pierwotnie używano do zdobienia domostw ludzi żyjących na wsi, stąd tak duże zróżnicowanie form: jedne wieszano na drzwiach wejściowych, inne na lampach Fu, itd. Tematyka drzeworytów noworocznych to zwykle życie codzienne, miejscowe zwyczaje lub obchody świąt.

 

70 drzeworytów, które prezentujemy na wystawie, zostało uważnie wybranych, by jak najlepiej oddać życie w prowincji Shandong, tamtejszą filozofię życia i postawy mieszkańców. Prezentowane są np. zwyczaje, wierzenia ludowe, legendy, powieści i przedstawienia teatralne. Drzeworyty te są prawdziwą encyklopedią życia w Shandong, bezcennym skarbem dla sztuki i nauki.

Plakat do wystawy Polesia Czar

Polesia czar. Wyprawa etnograficzna carskiego fotografa Izaaka Sierbowa na tereny dawnej Rzeczypospolitej

Ekspozycja przedstawia spuściznę fotograficzną wybitnego białoruskiego etnografa Izaaka Abramowicza Sierbowa (1871-1943), przechowywaną w zbiorach Narodowego Muzeum Historycznego Republiki Białoruś. Obecnie znanych jest około 600 prac jego autorstwa, z czego 154 zdjęcia znajdują się w zbiorach muzealnych, pozostałe w bibliotece Uniwersytetu w Wilnie.

W historii etnografii i fotografii Białorusi, Izaak Sierbow uznawany jest za pierwszego fotografa - dokumentalistę Polesia. Jego zdjęcia odzwierciedlają tradycyjną kulturę zachodniej i wschodniej części Polesia, jak również południowo-wschodniej części Środkowej Białorusi. Prezentują szeroką paletę informacji o wyglądzie ówczesnych Białorusinów, wiele z nich poświęconych jest zabudowie obszarów wiejskich i tradycyjnym zajęciom rolników.

Miejsce: I piętro

Więcej informacji

Plakat do wystawy Sztuka Zen

Sztuka Zen. Koreańskie malarstwo tradycyjne malarza i kaligrafa DAMWON Kim Chang-bae

Koreański malarz, kaligraf i znany miłośnik herbaty Kim Chang-bae (o przydomku Damwon) urodził się w Seosan w zachodniej części Korei Południowej. Jest potomkiem w 71 pokoleniu króla Kim Su-ro, a w 10 pokoleniu – sławnego mistrza koreańskiego malarstwa Kim Hong-do (przydomek Danweon, 1745-1814). Mawia zwykle, że dzięki wielkiemu malarzowi, a zarazem nauczycielowi sztuki malarskiej Danweonowi Kim Hong-do, który uchodzi za geniusza swojej epoki, stał się malarzem, a zarazem kontynuatorem sztuki wielkiego poprzednika.

 

Medytacja zen, buddyjska kraina szczęścia, odosobnienie, kontemplacja kwiatów chryzantemy, spotkania przy herbacie – to częste motywy malarstwa Kim Chang-bae.

 

Plakat do wystawy o Figurkach Ibeji

Figurki Ibeji. Jak ukoić ból po stracie dziecka. 51 nigeryjskich magicznych rzeźb z drewna i łez. WIWAT POLONIA! Najnowsza kolekcja w zbiorach PME

3 czerwca - 5 lipca

„Figurki Ibeji. Jak ukoić ból po stracie dziecka. 51 nigeryjskich magicznych rzeźb z drewna i łez. WIWAT POLONIA!  Najnowsza kolekcja w zbiorach PME”

Druga odsłona wystawy „Wiwat Polonia” prezentuje postaci wybitnych Polaków, którzy na przestrzeni ostatnich 130 lat znacząco działali na kontynencie afrykańskim.

Jednym z nich jest Ryszard Bojarski – inżynier geolog pracujący w latach 70. w Nigerii.

 

Z jego kolekcji pochodzi 51 cennych figurek Ibeji pozyskanych przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Cała kolekcja wzbogaci zbiory sztuki pozaeuropejskiej PME.

Copyright © 2015 Ethnomuseum.
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
tel. (22) 827 76 41 do 46 wew. 253

Logo RPO
Logo BIP